Pedagógiai antológia I.
("Gondolatok a nevelésről" sorozat)
Szerkesztette: Gácser József
1992. B5, 292 oldal, 1488,-Ft
Tartalom:
- Simon Gyula: Előszó Hegedűs András: Magyar írók pedagógiai nézetei című könyvéhez
- "... saját pedagógiáját alaposan átgondolta" - Arany János nézetei a nevelésről-oktatásról
- "Nevelni annyit tesz, mint emberrés lenni" - Juhász Gyula pedagógiai nézetei
- "A gyermek minden" - Móra Ferenc pedagógiai nézetei
- A "született pedagógus" - A pedagógia helye Németh László életművében
- "... minden javítást, a nevelést is önmagunkon kell elkezdenünk" Imre Sándor: Széchenyi és a magyar nevelés jövője
- Imre Sándor: Pálya kezdetén
- Bevezetés a szülői gondolokodásba - Részletek Imre Sándor: A családi nevelés fő kérdései c. írásából
- Vámosi Nagy István: A kissvábhegyi Waldorf-iskola 1926-1933
- Maria Montessori: Az ember nevelése (Részletek)
- Maria Montessori módszertani kézikönyve (Részletek)
- Burchard Erzsébet: Visszaemlékezéseim Montessori-módszerű magánóvodámra
- Simon Gyula: A szegedi Cselekvés Iskolája
- Karácsony Sándor: Ocsúdó magyarság (Részletek)
- "Igaztól, jótól, széptől sose féltem ..." Mészáros István: Sík Sándor a pedagógus
- Faragó László - Kiss Árpád: Az új nevelés kérdései (Részletek)
- A "személyiség paedagogikája" - Pukánszky Béla: Schneller István
- Mészáros István: Magyarságtudat és magyar iskolatörténet
JGYF Kiadó, Szeged, 1999
Pedagógiai antológia II.
Szerkesztette: Gácser József
1993. B5, 300 oldal, 383,-Ft
Tartalom:
- Comenius: Elöljáró beszéd
- Nagy László: Az érdeklődés fejlődéslélektana
Fináczy Ernő: Didaktika
- Az oktatás fogalma és feladata
- Az oktatás anyagának elrendezése és összekapcsolása
- Az oktatás módszere
- Az oktatás lélektani alapjai
- Formális fokozatok
- A tanár egyénisége az oktatásban
Csapó Benő: Kognitív pedagógia
- A kognitív pedagógia ekőzményei
- A tudás változása
- A kognitív fejlődés és a tananyag
- Nagy László: A nyolcosztályú egységes népiskola tanterve
- Báthory Zoltán: Tantervi műfajok
- Szebenyi Péter: Központi és helyi tanterv
- Horváth Attila: Érték és alaptanterv
- Orosz Sándor: A tanítási módszerekről
Gyakorlati pedagógia
- Nemes Irma: Történelem
- Szögi Endre: A polgári iskolai énektanítás vizsgálata
Vidákovich Tibor: Diagnosztikus pedagógiai értékelés
- A diagnosztikus értékelés fogalma, funkciói
- A diagnosztikus értékelés eszközei
- A diagnosztikus értékelés folyamat, elemzési módszerei
- Bognás Cecil: Az osztályozásról
- Kiss Árpád: Docimológia, osztályozás, mérés
Néhány diagnosztikus értékelési eszköz
- Puskás Albertné: A diagnosztikus vizsgarendszer tapasztalatai. Matematika 8. osztály
- Zátonyi Sándor: A 8. osztályos tanulók fizika tantárgyi tudásának diagnosztikus értékelése
- Nagy Sándor: A 8. osztályosok testi fejlettségének és fizikai teljesítőképességének diagnosztikus vizsgálata
JGYF Kiadó, Szeged, 1999
Pedagógiai antológia III.
Szerkesztette: Gácser József
1994. B5, 312 oldal, 435,-Ft
Tartalom:
- Cziráky Márton: nevelhet-e az iskola?
- Imre Sándor: Neveléstan; Bevezetés az iskolai nevelés munkájába
- Várkonyi Hildebrand: Nevelés és gyakorlati lélektan; Nevelőhatás; Pédaadás és utánzás
- Marczell Mihály: Neveléstan; A szociális nevelés
- Bognár Cecil: Lélektan és nevelés; A jellem, az egyéniség; A nevelőhatások lélektana
- Somos Lajos: Szellemi önállóságra, az alkotó munkára nevelés
- Zenei nevelés. Interjú Kodály Zoltánnal
- Mészáros István: Múltba gyökerezett jövő - iskoláink 2000-ben?
- Nagy József: Személyiség és pedagógia
- Bábosik István: A jellem fejlesztése és fejlődése a nevelés folyamatában
- Varga István: A korszerű család és a szülői szerepekre történő felkészülés
- Benda József: Lépések egy humanisztikus iskola felé
- Thomas Gordon: Credo - hitvallásom a gyerekehez fűződő kapcsolatomról
- Farkas Olga: Egy jobb és tartósabb eredmény ígérete
- Illyés Sándor: Rendszerváltás és gyógypedagógia
- Kozéki Béla: "Gyermeket nevelni jó és öröm"; Az érzelmi azonosulás a nevelésben
- Ágoston György: Tézisek az iskolai tehetségnevelésről
- Erős Istvánné: A zenei alapképességek vizsgálata
- Kárpáti Andrea: A vizuális kommunikáció mint tantárgy
- Szent-Györgyi Albert: Az iskolai ifjúság testnevelése
- Hunyady Györgyné: Pedagógia és a szépirodalom
- Csukás István: Szegények királya lettél
- Lőrincze Lajos: Na majd az oskolába!
- Trogmayer Ottó: Ott ejtették meg a szerét az ország egész dolgának
- Pataki Ferenc: "Nyitott jövő" - nyitott kérdések a nevelésügyben
- Móra Ferenc: Hiszek az emberben
JGYF Kiadó, Szeged, 1999
Pedagógiai antológia IV.
Szerkesztette: Gácser József
1995. B5, 304 oldal, 1253,-Ft
Tartalom:
Pedagógusmesterség
- Rókusfavy Pál: A személyiségfejlesztés interdiszciplináris alapjai
- Falus István: Az eredményes pedagógus
- Nagy József: Személyiségfejlődés és nevelés
- Buda Béla: A pedagógus mint személyiségfejlesztő
- Fáyné Dombi Alice: Tanári minta - mintatanár
- Bábosik István: A tanár-diák kapcsolat formálásának lehetőségei
- Fáyné Dombi Alice: A pedagógiai kompetencis fejlesztésének egy lehetséges útja
Pedagógiai hatás - történeti megközelítésben
- Oláh János: A római nevelés és oktatás
- Pukánszky Béla: Segítő attitüd a pedagógia történetében
- Pukánszky Béla: A magyar közoktatás rendszerének vázlata az első Ratio Educationistól napjainkig
Nevelési rendszerek, iskolarendszerek, alternativitás
- Gáspár László: A "nevelési rendszer" mint a neveléselmélet központi témája
- Pukánszkí Béla - Zsiga Tímea: Magyar alternatív pedagógiai irányzatok, alternatív iskolák
- Ormándi János: Különböző modellek, iskolastruktúrák
- Chrappán Magdolna: A tantárgyi integráció nevelés- és oktatáselméleti kérdései
- Farkas Olga: Az élményszerű tanulás
Az emberi erőforrások fejlesztése
- Balogh László: A humán erőforrások természetérőlés fejlesztéséről
- Janovszky László: Önismeret - önnevelés
A családi szocializáció aktuális kérdései
- Varga István: Családi szocializáció és korszerű család
- Gácser Magdolna: Mentálhigiéné a családban és az iskolában
JGYF Kiadó, Szeged, 1999
Pedagógiai antológia V.
Szerkesztette: Gácser József
1996. B5, 357 oldal, 897,-Ft
Tartalom
Az iskolai élet hétköznapjai
- Szebenyi Péter: A helyi tantervek készítésének metodikája
- Veszprémi László: Az ellenőrzés és értékelés pedagógiája
- Korom Erzsébet: Naív elméletek és tévképzetek a természettudományos fogalmak tanulásában
- Korom Erzsébet - Csapó Benő: A természettudományos fogalmak megértésének problémái
- Marton József: Új módszerek a szakképzésben
A speciális problémák pedagógiája
- Veczkó József: A gyermek és ifjúságvédelem főbb jellemzői
- Gácsér Magdolna: A pedagógiai pszichiátria alapjai
- Varga Imre: A gyógypedagógiai nevelés és oktatás néhány területe
Mellékletek
- 1991. évi LXIV. törvény a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről
- 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
- 1996. évi LXII. törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításairól
- A művelődési és közoktatáso miniszter 24/1997. (VI.5.) MKM rendelete az alapműveltségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról
JGYF Kiadó, Szeged, 1999